Strona główna Powrót Prośba o kontakt z twórcą

Wynalazek nr BDSW/92

Sposób ograniczania zadymienia spalin w silniku o zapłonie samoczynnym

Tytuł
Sposób ograniczania zadymienia spalin w silniku o zapłonie samoczynnym
Opis/specyfikacja
Przedmiotem wynalazku jest sposób ograniczania zadymienia spalin w silniku o zapłonie samoczynnym poprzez dostarczanie mieszaniny wodorotlenowej wytworzonej na pokładzie pojazdu. Dozowanie mieszaniny odbywa się w zależności od aktualnego stanu pracy jednostki napędowej.
W sposobie wg. wynalazku, generator w którym następuje za pomocy zjawiska elektrolizy rozkład wody na wodór i tlen, zasilany jest z pokładowego układu generowania energii elektrycznej. Wytworzona mieszanina wodorotlenowa w generatorze za pomocą przewodów o odpowiedniej odporności chemicznej i mechanicznej dostarczana jest do kolektora dolotowego i przestrzeni roboczej silnika, gdzie następuje proces jej spalania. Mieszanina ta za pomocą dozownika dostarczana jest w ściśle określonej ilości do przestrzeni roboczej silnika. Pracą generatora oraz dozownika steruje elektroniczny układ, który reguluje moc generatora oraz ilość podawanej mieszaniny w zależności od aktualnego stanu jednostki napędowej. Przy zwiększaniu obciążenia silnika układ sterujący stopniowo zwiększa produkcję mieszaniny do maksymalnej wydajności generatora. Natomiast przy ustalonym obciążeniu silnika generator regulowany jest na maksymalną wydajność oraz przy zmniejszaniu obciążenia układ sterujący wyłącza generator, jednocześnie zamykając dozownik. Czujnik ciśnienia dokonuje pomiaru ciśnienia w generatorze, co daje możliwość zabezpieczenia układu przed nadmiernym wzrostem ciśnienia. Inicjacja pracy układu następuje po przekroczeniu minimalnej prędkości obrotowej silnika oraz po uzyskaniu minimalnego napięcia w pokładowym układzie generowania energii elektrycznej. Prędkość obrotowa wyznaczana jest na podstawie impulsu napięciowego na oryginalnym wtryskiwaczu oleju napędowego. Złącza dodatkowe umożliwiają podłączenie dodatkowych czujników – np. czujnika temperatury elektrolitu. Ponadto złącze wyposażone jest w uniwersalną magistralę szeregową umożliwiającą podłączenie komputera do jednostki układ sterującego w celu kontroli aktualnych parametrów całego układu oraz wprowadzania modyfikacji algorytmu sterowania.

Przewidywane zastosowanie
Metoda ograniczania zadymienia spalin może być stosowana do wszystkich silników o zapłonie samoczynnym, bez względu na rodzaj systemu zasilania w paliwo, zarówno w nowoczesnych silnikach sterowanych elektronicznie jak i silnikach sterowanych mechanicznie.
Korzyści z wdrożenia
- ograniczenie energochłonności
- wprowadzenie nowego produktu/usługi
Słowa kluczowe
wodór, paliwo silnikowe, dwupaliowe zasilanie, emisja spalin, zadymienie spalin
Spodziewane efekty stosowania
Sposób ograniczania zadymienia spalin w silniku o zapłonie samoczynnym pozwala na zmniejszenie stężenia związków toksycznych zawartych w spalinach, zwłaszcza zadymienia splin. Dla testu NEDC z języka angielskiego New European Driving Cycle w pojeździe z silnikiem o zapłonie samoczynnym suma zadymienia spalin maleje blisko 4-krotnie. Silnik pracujący dwupaliwowo, równocześnie zasilany oryginalnym paliwem (olejem napędowym) i mieszaniną wodorotlenową wykazuje mniejsze zużycie ropopochodnego paliwa.
Zastosowania rynkowe
- Transport
- Środowisko - Ochrona środowiska
Stan zaawansowania
- badania na etapie laboratoryjnym
- prototyp
- zakończone badania
Typ oczekiwanej współpracy
- Twórca jest zainteresowany nawiązaniem współpracy w celu dalszych badań nad wynalazkiem
- Twórca jest zainteresowany wdrożeniem wynalazku
- Twórca wyraża zgodę na udział w Spotkaniu Brokerskim
- Twórca jest zainteresowany zbyciem praw majątkowych do wynalazku
Typ poszukiwanego partnera
- przemysł
Informacje dodatkowe
Rynki docelowe
– przedsiębiorstwa projektujące układy zasilania silników spalinowych,
– przedsiębiorstwa produkujące: pojazdy, silniki Diesla,
–przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją wodoru, wytwarzaniem paliw.

Lokalizacja, metryka

Numer wewnętrzny
Data zapisu do bazy
BDSW/92
2013-03-20 11:00:10
Rodzaj
wynalazek
Osoba do kontaktu
Paweł Magryta

Patent

Data zgłoszenia
Numer zgłoszenia
Data uzyskania
Numer uzyskania
17.06.2011
P-395319
Zdjęcia, filmy, pliki do pobrania i inne załączniki

Pozostałe załączniki

Paweł_Magryta_załącznik.docx