Strona główna Powrót Prośba o kontakt z twórcą
Wynalazek nr BDSW/709
Lepiszcze asfaltowe do wytwarzania mieszanek mineralno-asfaltowych przeznaczonych do nawierzchni drogowych
Tytuł
Lepiszcze asfaltowe do wytwarzania mieszanek mineralno-asfaltowych przeznaczonych do nawierzchni drogowych
Opis/specyfikacja
Przedmiotem wynalazku jest lepiszcze asfaltowe do wytwarzania mieszanek mineralno-asfaltowych przeznaczonych do nawierzchni drogowych, produkowanych i zagęszczonych w obniżonych temperaturach. Lepiszcze asfaltowe według wynalazku jest mieszaniną wysoko modyfikowanego asfaltu z organicznym fluksantem, będącym produktem utleniania estrów kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego w obecności katalizatora metalicznego w postaci soli kobaltu i nadtlenku organicznego w postaci wodorotlenku kumenu. Wytworzona mieszanina lepiszcza asfaltowego i fluksantu poddana spienianiu umożliwia produkcję mieszanki mineralno-asfaltowej w obniżonej temperaturze technologicznej względem tradycyjnych, wysoce energochłonnych technologii „na gorąco” obecnie stosowanych w drogownictwie do wytwarzania mma.
Przewidywane zastosowanie
Odbiorcami opracowanej technologii produkcji lepiszcza asfaltowego będą przedsiębiorstwa drogowe zlokalizowane na terenie Polski, świadczące swoje usługi w kraju i za granicą.
Słowa kluczowe
nawierzchnia drogowa, lepiszcze asfaltowe, fluksant, piana asfaltowa, technologia WMA (ang. warm mix asphalt)
Spodziewane efekty stosowania
Efektem zastosowania rozwiązania według opisu patentowego jest wytworzenie mieszanki mineralno-asfaltowej w obniżonej temperaturze, charakteryzującej się podstawowymi parametrami technicznymi porównywalnymi z mieszanką wytworzoną metodą tradycyjną, a ponadto wykazującą znacznie zwiększoną odporność na zjawisko zmęczenia. Efekt ten uzyskuje się przez wystąpienie synergii jednoczesnego zastosowania zbrojenia włóknami bazaltowymi, lepiszcza asfaltowego w formie asfaltu spienionego wodą oraz fluksantu:
− włókna bazaltowe spełniając funkcję rozproszonego mikrozbrojenia wpływają pozytywnie na właściwości mechaniczne i reologiczne gotowej mieszanki, korzystnie wpływając na zjawisko redystrybucji naprężeń oraz ograniczania powstawania mikropęknięć w mieszance mineralno-asfaltowej, w efekcie czego obserwuje się zwiększenie trwałości zmęczeniowej i odporności na pękanie próbek z mieszanki mineralno-asfaltowej i wykonanej z niej warstwy konstrukcyjnej nawierzchni,
− włókna polipropylenowe oraz bazaltowe związane w mastyksie mieszanki mineralno-asfaltowej stanowią barierę dla propagujących rys i pęknięć wywołanych wielokrotnymi, cyklicznymi zmianami stanu naprężenia w warstwach konstrukcyjnych nawierzchni poddanych oddziaływaniu obciążeń dynamicznych od poruszających się pojazdów, w tym również zwiększają odporność warstwy nawierzchni na powstawanie spękań odbitych z warstwy leżącej poniżej,
− lepiszcze asfaltowe w formie asfaltu spienionego charakteryzując się wysoką zdolnością do otaczania mieszanki mineralnej oraz włókien bazaltowych umożliwia wytworzenie w obniżonej temperaturze jednorodnej mieszanki mineralno-asfaltowej, pozbawionej w swojej strukturze wewnętrznej karbów (koncentratorów naprężeń),
− dodatek fluksantu obniżając lepkość asfaltu spienionego zwiększa zdolność piany asfaltowej do otaczania mieszanki mineralnej oraz ułatwia zagęszczanie mieszanki mineralno-asfaltowej podczas jej wbudowywania w nawierzchnię, kompensując negatywny wpływ jaki ma dodatek zbrojenia rozproszonego na jej urabialność
− lepiszcze asfaltowe z dodatkiem fluksantu zwiększa swoją sztywność i zmniejsza wrażliwość na działanie wysokiej temperatury po wbudowaniu mieszanki mineralno-asfaltowej wpływając korzystnie na właściwości eksploatacyjne i trwałość nawierzchni asfaltowej z tym lepiszczem.
− włókna bazaltowe spełniając funkcję rozproszonego mikrozbrojenia wpływają pozytywnie na właściwości mechaniczne i reologiczne gotowej mieszanki, korzystnie wpływając na zjawisko redystrybucji naprężeń oraz ograniczania powstawania mikropęknięć w mieszance mineralno-asfaltowej, w efekcie czego obserwuje się zwiększenie trwałości zmęczeniowej i odporności na pękanie próbek z mieszanki mineralno-asfaltowej i wykonanej z niej warstwy konstrukcyjnej nawierzchni,
− włókna polipropylenowe oraz bazaltowe związane w mastyksie mieszanki mineralno-asfaltowej stanowią barierę dla propagujących rys i pęknięć wywołanych wielokrotnymi, cyklicznymi zmianami stanu naprężenia w warstwach konstrukcyjnych nawierzchni poddanych oddziaływaniu obciążeń dynamicznych od poruszających się pojazdów, w tym również zwiększają odporność warstwy nawierzchni na powstawanie spękań odbitych z warstwy leżącej poniżej,
− lepiszcze asfaltowe w formie asfaltu spienionego charakteryzując się wysoką zdolnością do otaczania mieszanki mineralnej oraz włókien bazaltowych umożliwia wytworzenie w obniżonej temperaturze jednorodnej mieszanki mineralno-asfaltowej, pozbawionej w swojej strukturze wewnętrznej karbów (koncentratorów naprężeń),
− dodatek fluksantu obniżając lepkość asfaltu spienionego zwiększa zdolność piany asfaltowej do otaczania mieszanki mineralnej oraz ułatwia zagęszczanie mieszanki mineralno-asfaltowej podczas jej wbudowywania w nawierzchnię, kompensując negatywny wpływ jaki ma dodatek zbrojenia rozproszonego na jej urabialność
− lepiszcze asfaltowe z dodatkiem fluksantu zwiększa swoją sztywność i zmniejsza wrażliwość na działanie wysokiej temperatury po wbudowaniu mieszanki mineralno-asfaltowej wpływając korzystnie na właściwości eksploatacyjne i trwałość nawierzchni asfaltowej z tym lepiszczem.
Typ oczekiwanej współpracy
- Twórca jest zainteresowany nawiązaniem współpracy w celu dalszych badań nad wynalazkiem
- Twórca jest zainteresowany wdrożeniem wynalazku
- Twórca wyraża zgodę na udział w Spotkaniu Brokerskim
- Twórca jest zainteresowany zbyciem praw majątkowych do wynalazku
- Twórca jest zainteresowany wdrożeniem wynalazku
- Twórca wyraża zgodę na udział w Spotkaniu Brokerskim
- Twórca jest zainteresowany zbyciem praw majątkowych do wynalazku
Typ poszukiwanego partnera
Lokalizacja, metryka
Numer wewnętrzny
Data zapisu do bazy
BDSW/709
2023-11-29 14:27:54
Rodzaj
wynalazek
Osoba do kontaktu
Patent
Data zgłoszenia
Numer zgłoszenia
Data uzyskania
Numer uzyskania
14.11.2022
P. 442790