Strona główna Powrót Prośba o kontakt z twórcą
Wynalazek nr BDSW/661
Urządzenie i sposób ograniczania oporu aerodynamicznego, zwłaszcza pojazdów
Tytuł
Urządzenie i sposób ograniczania oporu aerodynamicznego, zwłaszcza pojazdów
Opis/specyfikacja
Wynalazek dotyczy urządzenia umożliwiającego skuteczne i opłacalne energetycznie ograniczenie oporu aerodynamicznego pojazdów użytkowych takich jak samochody ciężarowe i autobusy, za pomocą aktywnego sterowania opływem ich nadwozia. Ograniczanie oporu aerodynamicznego odbywa się za pomocą systemu pneumatycznego, wyposażonego w dedykowane kierownice powietrzne, które montowane są na tylnej części nadwozia pojazdu. Powietrze jest pobierane, filtrowane i częściowo sprężane za pomocą zestawu sterowanych autonomicznie wentylatorów montowanych w strefie podwoziowej pojazdu. Następnie, za pomocą odpowiednio ukształtowanych kanałów, powietrze kierowane jest naprzeciw sobie i wyrzucane równolegle do tylnej ściany nadwozia. W wyniku wzajemnego zderzania się strumieni powietrza, następuje ich częściowe wyhamowanie, a tym samym następuje zamiana energii kinetycznej na przyrost ciśnienia statycznego na tylnej części nadwozia pojazdu.
Przewidywane zastosowanie
Głównymi odbiorcami technologii będą mikro, średnie i duże przedsiębiorstwa w sektorze transportowym, a także odbiorcy prywatni, którzy posiadają samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe wraz
z naczepami oraz autobusy. Technologia umożliwia łatwą adaptację do już istniejących pojazdów, przyczep
i naczep poprzez zastosowanie podejścia plug&play. Ponadto wynalazek skierowany będzie do producentów samochodów dostawczych, ciężarowych, przyczep, naczep, zabudów na auta dostawcze i ciężarowe, autobusów mini oraz autobusów turystycznych.
Analizując rynek urządzeń ograniczających opór aerodynamiczny, wynikający z istnienia silnych stref turbulencji za pojazdem, zdefiniowano niszę rynkową. Dostępne na rynku technologie sprawdzają się głównie do dwóch typów rozwiązań o niskiej skuteczności. Są to sztuczne ogony aerodynamiczne, umieszczane
na tylnej ścianie pojazdu (do 5% oszczędności paliwa) oraz zawirowywacze powietrza montowane na krawędzi oderwania przepływu (do 1% oszczędności paliwa). Zgodnie z danymi ACEA (European Automobile Manufacturers' Association) Polska jest liderem w Europie pod względem ilości posiadanych samochodów ciężarowych, których flota przekracza obecnie ponad 1,1 miliona pojazdów. Ta liczba pokazuje wysoki potencjał polskiego rynku jako odbiorcy opracowanej technologii, dlatego też twórcy zaplanowali komercjalizację w oparciu o model bezpośredni, polegający na uruchomieniu krajowej produkcji i wdrożeniu wyników badań do spółki technologicznej spin-off Feedback Innovations Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie
na podstawie licencji udzielonej przez uczelnię.
z naczepami oraz autobusy. Technologia umożliwia łatwą adaptację do już istniejących pojazdów, przyczep
i naczep poprzez zastosowanie podejścia plug&play. Ponadto wynalazek skierowany będzie do producentów samochodów dostawczych, ciężarowych, przyczep, naczep, zabudów na auta dostawcze i ciężarowe, autobusów mini oraz autobusów turystycznych.
Analizując rynek urządzeń ograniczających opór aerodynamiczny, wynikający z istnienia silnych stref turbulencji za pojazdem, zdefiniowano niszę rynkową. Dostępne na rynku technologie sprawdzają się głównie do dwóch typów rozwiązań o niskiej skuteczności. Są to sztuczne ogony aerodynamiczne, umieszczane
na tylnej ścianie pojazdu (do 5% oszczędności paliwa) oraz zawirowywacze powietrza montowane na krawędzi oderwania przepływu (do 1% oszczędności paliwa). Zgodnie z danymi ACEA (European Automobile Manufacturers' Association) Polska jest liderem w Europie pod względem ilości posiadanych samochodów ciężarowych, których flota przekracza obecnie ponad 1,1 miliona pojazdów. Ta liczba pokazuje wysoki potencjał polskiego rynku jako odbiorcy opracowanej technologii, dlatego też twórcy zaplanowali komercjalizację w oparciu o model bezpośredni, polegający na uruchomieniu krajowej produkcji i wdrożeniu wyników badań do spółki technologicznej spin-off Feedback Innovations Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie
na podstawie licencji udzielonej przez uczelnię.
Słowa kluczowe
Opór aerodynamiczny, zużycie paliwa, emisja CO2, transport drogowy, pojazdy użytkowe.
Spodziewane efekty stosowania
Zastosowanie wynalazku skutkować będzie powstaniem nowej polskiej marki, oferującej nowatorskie rozwiązania dla branży transportowej, które umożliwi skuteczne ograniczenie oporu aerodynamicznego pojazdów użytkowych, a tym samym oszczędność energii niezbędnej do ich napędu. Zastosowanie wynalazku przyniesie szereg korzyści, a w szczególności umożliwi:
bezpośrednie obniżenie kosztów w przedsiębiorstwach wykorzystujących samochody ciężarowe
i autobusy,
rozwój aerodynamiki pojazdów i wprowadzenie na rynek nowego produktu o międzynarodowym zasięgu,
rozwój technologii, stanowiącej odpowiedź na wymagania przyjęte przez Parlament Europejski wobec branży motoryzacyjnej (rozporządzenie określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów ciężarowych - EU 019/1242),
obniżenie emisyjności oraz unowocześnienie europejskiego i światowego transportu drogowego,
budowa wizerunku uczelni jako nowoczesnej jednostki, komercjalizującej wyniki badań
w formie spółek spin-out i spin-off,
wspieranie rozwoju zespołów badawczych budowanych przez młodą kadrę naukową,
wzmocnienie konkurencyjności polskiej nauki w skali Europy i świata,
wartościowe publikacje naukowe,
organizacja praktyk i staży dla studentów i absolwentów uczelni.
bezpośrednie obniżenie kosztów w przedsiębiorstwach wykorzystujących samochody ciężarowe
i autobusy,
rozwój aerodynamiki pojazdów i wprowadzenie na rynek nowego produktu o międzynarodowym zasięgu,
rozwój technologii, stanowiącej odpowiedź na wymagania przyjęte przez Parlament Europejski wobec branży motoryzacyjnej (rozporządzenie określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów ciężarowych - EU 019/1242),
obniżenie emisyjności oraz unowocześnienie europejskiego i światowego transportu drogowego,
budowa wizerunku uczelni jako nowoczesnej jednostki, komercjalizującej wyniki badań
w formie spółek spin-out i spin-off,
wspieranie rozwoju zespołów badawczych budowanych przez młodą kadrę naukową,
wzmocnienie konkurencyjności polskiej nauki w skali Europy i świata,
wartościowe publikacje naukowe,
organizacja praktyk i staży dla studentów i absolwentów uczelni.
Typ oczekiwanej współpracy
- Twórca jest zainteresowany nawiązaniem współpracy w celu dalszych badań nad wynalazkiem
- Twórca jest zainteresowany wdrożeniem wynalazku
- Twórca wyraża zgodę na udział w Spotkaniu Brokerskim
- Twórca jest zainteresowany zbyciem praw majątkowych do wynalazku
- Twórca jest zainteresowany wdrożeniem wynalazku
- Twórca wyraża zgodę na udział w Spotkaniu Brokerskim
- Twórca jest zainteresowany zbyciem praw majątkowych do wynalazku
Typ poszukiwanego partnera
Lokalizacja, metryka
Numer wewnętrzny
Data zapisu do bazy
BDSW/661
2023-01-11 15:17:08
Rodzaj
wynalazek
Osoba do kontaktu
Patent
Data zgłoszenia
Numer zgłoszenia
Data uzyskania
Numer uzyskania
30.11.2020
P.436155