Strona główna Powrót Prośba o kontakt z twórcą

Wynalazek nr BDSW/660

Sposób wykonania mieszanki mineralno-asfaltowej typu beton asfaltowy o ciągłym uziarnieniu i mieszanka mineralno-asfaltowa typu beton asfaltowy o ciągłym uziarnieniu do budowy nawierzchni drogowej o podwyższonej trwałości eksploatacyjnej

Tytuł
Sposób wykonania mieszanki mineralno-asfaltowej typu beton asfaltowy o ciągłym uziarnieniu i mieszanka mineralno-asfaltowa typu beton asfaltowy o ciągłym uziarnieniu do budowy nawierzchni drogowej o podwyższonej trwałości eksploatacyjnej
Opis/specyfikacja
Przedmiotem wynalazku jest sposób wykonania mieszanki mineralno-asfaltowej (mma) typu beton asfaltowy o ciągłym uziarnieniu, zawierającej zbrojenie rozproszone w postaci mieszanki włókien (polipropylenowych
i bazaltowych), z przeznaczeniem do budowy nawierzchni drogowych o podwyższonej trwałości eksploatacyjnej. Produkcja opracowanego innowacyjnego kompozytu mineralno-asfaltowego odbywa się
w obniżonych temperaturach technologicznych względem tradycyjnych, wysoce energochłonnych technologii „na gorąco” obecnie stosowanych w drogownictwie do wytwarzania mma. Wynalazek dotyczy wytwarzania mieszanki do warstw wiążących konstrukcji nawierzchni drogowych obciążonych ruchem od średniego do bardzo ciężkiego (m.in. drogi powiatowe, wojewódzkie, krajowe), w strefach oddziaływania długotrwałego obciążenia ruchem (np. w obrębie skrzyżowań, zatok autobusowych) oraz nawierzchni obciążonych ruchem nienormatywnym (do specjalnych zastosowań).
Przewidywane zastosowanie
Odbiorcami opracowanej technologii produkcji innowacyjnych kompozytów mineralno-asfaltowych będą przedsiębiorstwa drogowe zlokalizowane na terenie Polski, świadczące swoje usługi w kraju i za granicą.
Słowa kluczowe
nawierzchnia drogowa, mieszanka mineralno-asfaltowa (mma), beton asfaltowy, zbrojenie, włókna, kompozyt mineralno-asfaltowy, dodatek WMA (ang. warm mix asphalt)
Spodziewane efekty stosowania
Zastosowanie wynalazku pozwala na wytwarzanie kompozytów mineralno-asfaltowych o podwyższonej trwałości eksploatacyjnej, w niskoemisyjnej technologii WMA z lepiszczem spienionym wodą. Zastosowanie mieszanki włókien polipropylenowych oraz bazaltowych w odpowiedniej proporcji w składzie opracowanego kompozytu skutkuje wzrostem parametrów technicznych zagęszczonej warstwy nawierzchni w wyniku jedoczesnego wystąpienia (interakcji) następujących efektów:
 dochodzi do powstania trwałego kompozytu składającego się z częściowo nadtopionych włókien polipropylenowych, włókien bazaltowych, mastyksu oraz kruszywa naturalnego; efekt ten występuje dzięki zastosowaniu lepiszcza w postaci asfaltu spienionego i/lub zastosowaniu dodatku WMA oraz obniżeniu temperatury produkcji mma do temperatury równej temperaturze topnienia włókien polipropylenowych,
 integracja włókien polipropylenowych w składzie mastyksu powoduje silne związanie również włókien bazaltowych odpornych na działanie wysokiej temperatury podczas wytwarzania mma,
 włókna polipropylenowe oraz bazaltowe pełnią funkcję zbrojenia rozproszonego, korzystnie wpływającego na zjawisko redystrybucji naprężeń, w efekcie czego obserwuje się zwiększenie wytrzymałości na rozciąganie, wytrzymałości na rozciąganie pośrednie, trwałości zmęczeniowej
i odporności na pękanie próbek z mma i wykonanej z niej warstwy konstrukcyjnej nawierzchni,
 włókna polipropylenowe oraz bazaltowe związane w mastyksie mieszanek mineralno-asfaltowych stanowią barierę dla propagujących rys i pęknięć wywołanych wielokrotnymi, cyklicznymi zmianami stanu naprężenia w warstwach konstrukcyjnych nawierzchni poddanych oddziaływaniu obciążeń dynamicznych od poruszających się pojazdów.
Jednoczesne wystąpienie powyższych efektów, będących następstwem zastosowania obniżonej temperatury produkcji mieszanki mineralno-asfaltowej (technologii „na ciepło” z lepiszczem spienionym wodą) oraz mieszanki włókien polipropylenowych i bazaltowych skutkuje wydłużeniem okresu bezawaryjnej eksploatacji wykonanych z tych mieszanek warstw nawierzchni drogowej jak i całej konstrukcji nawierzchni. Zastosowanie w nawierzchni drogowej tego wynalazku skutkować będzie wydłużeniem trwałości zmęczeniowej nawierzchni, zwiększeniem jej odporności na powstawanie spękań zmęczeniowych, odbitych i termicznych oraz zwiększeniem odporności nawierzchni na wystąpienie zjawiska lokalnej utraty nośności podłoża.
Typ oczekiwanej współpracy
- Twórca jest zainteresowany nawiązaniem współpracy w celu dalszych badań nad wynalazkiem
- Twórca jest zainteresowany wdrożeniem wynalazku
- Twórca wyraża zgodę na udział w Spotkaniu Brokerskim
- Twórca jest zainteresowany zbyciem praw majątkowych do wynalazku
Typ poszukiwanego partnera

Lokalizacja, metryka

Numer wewnętrzny
Data zapisu do bazy
BDSW/660
2023-01-11 14:53:37
Rodzaj
wynalazek
Osoba do kontaktu

Patent

Data zgłoszenia
Numer zgłoszenia
Data uzyskania
Numer uzyskania
25.11.2020
P. 436075