Strona główna Powrót Prośba o kontakt z twórcą

Wynalazek nr BDSW/518

Sposób wytwarzania porowatych warstw tlenkowych zawierających inhibitory korozji

Tytuł
Sposób wytwarzania porowatych warstw tlenkowych zawierających inhibitory korozji
Opis/specyfikacja
Przedmiotem wynalazku jest sposób wytwarzania warstw tlenkowych na stopach glinu i magnezu z zastosowaniem procesu plazmowego utleniania elektrochemicznego (PEO) oraz inhibitorów korozji. W kąpieli zawierającej krzemian sodu oraz wodorotlenek potasu prowadzi się proces PEO przy zastosowaniu gęstości prądu od 0,1 do 50 A/dm2 i napięcia anodowego od 250 do 800 V oraz napięcia katodowego od 0 do -150 V przez 5 do 120 minut. W jego wyniku otrzymuje się porowate warstwy tlenkowe, na które po wysuszeniu nakłada się roztwór inhibitora w rozpuszczalniku organicznym o stężeniu od 0,1 do 10 g/dm3. Po odparowaniu rozpuszczalnika inhibitor naniesiony na powłokę tlenkową jest zabudowywany wewnątrz warstwy przez kolejny proces PEO z zastosowaniem prądu stałego o napięciu od 250 do 800 V przez 30 do 600 s.
Przewidywane zastosowanie
• Zabezpieczenie materiałów konstrukcyjnych dla budownictwa: zastąpienie elementów stalowych lżejszymi elementami wykonanymi z aluminium, magnezu lub ich stopów,
• Zabezpieczenie elementów konstrukcyjnych dla przemysłu automotive (Fiat Chrysler Automobiles, PSA group), np. cynkowanych stalowych elementów konstrukcyjnych elementami wykonanymi z aluminium, magnezu lub ich stopów zabezpieczonych podczas procesu utleniania i zabezpieczenia inhibitorami,
• przemysłu lotniczego (Boeing, Airbus), np. do zabezpieczania elementów konstrukcyjnych narażonych na szkodliwe oddziaływanie środowiska.
Korzyści z wdrożenia
- wprowadzenie nowego produktu/usługi
Słowa kluczowe
warstwa tlenkowa, plazmowe utlenianie elektrochemiczne, aluminium, glin, magnez, inhibitory korozji, powłoka ochronna
Spodziewane efekty stosowania
Zastosowanie wynalazku skutkowało będzie w dużej mierze wyparciem cięższych i mniej odpornych elementów stalowych na rzecz lekkich materiałów wykonanych z aluminium, magnezu i ich stopów. W przypadku przemysłu samochodowego zmniejszenie masy pojazdu pozwoli na zmniejszenie ilości zużywanego paliwa, a co za tym idzie zmniejszenie ilości emitowanych do atmosfery zanieczyszczeń. Mając na uwadze perspektywę rozwoju samochodów elektrycznych zmniejszenie masy pojazdów również jest pożądane. Przemysł lotniczy od lat wykorzystuje lekkie materiały konstrukcyjne bazujące na aluminium, magnezie i ich stopach, jednak zabezpieczenie tych elementów przed korozja w dalszym ciągu powoduje liczne problemy. Dodatkowo coroczna wymiana skorodowanych elementów jest bardzo kosztowna. Zastosowanie przedstawionego w patencie rozwiązania doprowadzi do uproszczenia procesu technologicznego przygotowującego elementy samolotów do pracy w agresywnych warunkach, oraz pozwoli na zmniejszenie kosztów utrzymania floty powietrznej poprzez wydłużenie czasu pracy zabezpieczonych w proponowany sposób detali.
Zastosowania rynkowe
- Budownictwo
- Przemysł - Produkcja przemysłowa
- Przemysł lotniczy
Stan zaawansowania
- badania na etapie laboratoryjnym
Typ oczekiwanej współpracy
- Twórca jest zainteresowany nawiązaniem współpracy w celu dalszych badań nad wynalazkiem
- Twórca jest zainteresowany wdrożeniem wynalazku
- Twórca wyraża zgodę na udział w Spotkaniu Brokerskim
- Twórca jest zainteresowany zbyciem praw majątkowych do wynalazku
Typ poszukiwanego partnera
- instytut naukowo - badawczy, uniwersytet
- ośrodek transferu technologii
- przemysł
- usługi

Lokalizacja, metryka

Numer wewnętrzny
Data zapisu do bazy
BDSW/518
2020-03-02 18:00:36
Rodzaj
wynalazek
Osoba do kontaktu

Patent

Data zgłoszenia
Numer zgłoszenia
Data uzyskania
Numer uzyskania
28.11.2019
P.431983