Strona główna Powrót Prośba o kontakt z twórcą

Wynalazek nr BDSW/504

Masa surowcowa do wytwarzania autoklawizowanych wyrobów silikatowych, zwłaszcza cegieł

Tytuł
Masa surowcowa do wytwarzania autoklawizowanych wyrobów silikatowych, zwłaszcza cegieł
Opis/specyfikacja
W patencie dokonano modyfikacji składu tradycyjnie produkowanych wyrobów, poprzez dodatnie odpadów z procesu łamania kruszyw bazaltowych w postaci mączki bazaltowej w ilości do 50% (najkorzystniej 5 – 20 %) wagowych. Zastąpienie części masy silikatowej mączką bazaltową, jest nie tylko korzystne ze względu na ochronę środowiska i zagospodarowanie zalegających w kopalniach hałd najdrobniejszych frakcji bazaltowych ale również poprawia właściwości wytrzymałościowe końcowych wyrobów, obniżając jednocześnie ich cenę.
Pustaki i cegły poddawane są nieustanne wpływom deszczu, mrozu oraz znacznym obciążeniom, mogącym prowadzić do ich destrukcji. Wytrzymałość na ściskanie nowych cegieł bazaltowych sięga 30 MPa, co w porównaniu z bloczkami betonu komórkowego (4 MPa) i pustakami ceramicznymi (15 MPa) jest przeważającym wynikiem. Lepszy stosunek ceny do jakości cegieł bazaltowych w porównaniu z innymi materiałami, będzie bardziej interesującym rozwiązaniem dla potencjalnych klientów.

Przewidywane zastosowanie
Przedmiotem wynalazku są cegły wapienno-piaskowe, o bardzo dobrych parametrach i korzystnej cenie, które z powodzeniem można stosować do budowy ścian różnego typu. Zakłady produkcji silikatów poszukują nowych, konkurencyjnych rozwiązań, a to z pewnością do takich należy. Nowy produkt ma duży potencjał wdrożeniowy. Świadczy o tym chociażby zainteresowanie zakładów produkcyjnych. W Polsce na chwilę obecną działa kilka firm/zakładów produkujących silikaty, które również mogą być zainteresowane omawianym rozwiązaniem, jak m.in. Ytong Silka, Grupa Silikaty PSB, Zakłady Silikatowe Żytkowice, Silikaty Białystok S.A., SIL-PRO Bloczki Silikatowe Sp. z o.o., Grupa SILIKATY Sp. z o.o., Xella Polska Sp. z o.o. i wiele innych. Ponadto, wdrożenie przedstawionego rozwiązania do produkcji masowej nie jest związane z dodatkowymi kosztami i będzie przebiegało bez potrzeby zmiany tradycyjnie stosowanej technologii. Mączkę można dozować razem z piaskiem, już na samym początku procesu wytwarzania.
Zainteresowane wdrożeniem proponowanego wyrobu będą także firmy szukające potencjalnych rynków zbytu dla swoich surowców bazaltowych, w tym kopalnie.
Korzyści z wdrożenia
- poprawa jakości
- zgodność z normami
- wprowadzenie nowego produktu/usługi
Słowa kluczowe
cegła, bazalt, silikaty, produkty wapienno-piaskowe, ściany.
Spodziewane efekty stosowania
Wynalazek przyczyni się do podniesienia standardu oraz parametrów użytkowych mieszkań i domów wykonanych z bloczków i cegieł wapienno-piaskowych z dodatkiem mączki bazaltowej. Zastosowanie do wytwarzania cegieł ściennych odpadów jest proekologicznym rozwiązaniem, znakomicie wpisującym się w ideę rozwoju zrównoważonego oraz modę na „blue economy”. Produkcja cegieł cechuje się mniejszą materiałochłonnością - oszczędnością surowców naturalnych.
Dodatkowo, zakłady produkcji ściennych materiałów budowlanych mogą zyskać produkt o świetnych parametrach fizyko-mechanicznych i niskiej cenie, którego wprowadzenie do produkcji nie będzie wiązało się ze zmianą istniejącej linii produkcyjnej a przez to nie będzie obarczone dodatkowymi nakładami finansowymi.
Zastosowania rynkowe
- Budownictwo
Stan zaawansowania
- zakończone badania
- technologia gotowa do zastosowania
Typ oczekiwanej współpracy
- Twórca jest zainteresowany nawiązaniem współpracy w celu dalszych badań nad wynalazkiem
- Twórca jest zainteresowany wdrożeniem wynalazku
- Twórca wyraża zgodę na udział w Spotkaniu Brokerskim
- Twórca jest zainteresowany zbyciem praw majątkowych do wynalazku
Typ poszukiwanego partnera
- przemysł
Informacje dodatkowe
Część A
Pytania dotyczą dawnych opinii o rozwiązaniu i komercjalizacji
– w okresie jego powstania lub zgłoszenia do Konkursu Student-Wynalazca
1. Skąd uzyskano informację o Konkursie Student-Wynalazca?
☐ Informacja na Uczelni (np. od rzecznika patentowego)
☐ Od uczestników z poprzednich edycji Konkursu
☐ Internet – przypadkowo
☐ Internet – poszukiwanie możliwości pokazania swoich wynalazków
☐ Strona internetowa Politechniki Świętokrzyskiej
☒ Inne, proszę podać jakie plakat na uczelni

2. W jaki sposób powstało rozwiązanie?
☒ W ramach pracy związanej ze zdobywaniem stopni naukowych
☐ W ramach realizacji grantu badawczego
☐ W ramach współpracy lub na potrzeby przedsiębiorstw
☐ Jako niezależny pomysł
☐ Inne, proszę podać jakie ………………………………………

3. Jakiego obszaru dotyczyło rozwiązanie?
☒ Technika
☐ Medycyna i biotechnologia
☐ Chemia
☐ Ekologia i odnawialne źródła energii
☐ Transport
☐ Technologie informatyczne i telekomunikacja
☐ Inne, proszę podać jakie ………………………………………

4. Czy Twórcy mieli wizję wdrożenia (komercjalizacji) nowego rozwiązania?
☐ Zdecydowanie tak
☒ Raczej tak
☐ Było to marzenie o małej szansie realizacji
☐ Nie miało to znaczenia
☐ Inne, proszę podać jakie ………………………………………


5. Czy Twórcy rozwiązania znali przykłady wdrożenia nowych rozwiązań?
☐ Tak, znali rzeczywiste przykłady – zakończone sukcesem
☐ Tak, ale tylko z opisów – zakończone sukcesem
☐ Tak, ale zakończone porażką
☒ Nie znali
☐ Inne, proszę podać jakie ………………………………………

6. Czy Twórcy rozwiązania rozważali możliwość porażki w procesie komercjalizacji?
☐ Nie dopuszczali takiej możliwości, byli pewni sukcesu
☒ Tak, ale uważali to jako zdobywanie doświadczenia dla kolejnych prób
☐ Tak, uważali to jako wielką tragedię i powód do wycofania się z kolejnych prób
☐ Nie zastanawiali się nad tym zagadnieniem
☐ Inne, proszę podać jakie ………………………………………

7. Czy udział w Konkursie Student-Wynalazca przyniósł korzyści?
☒ Tak, pozwolił poznać środowisko badaczy-wynalazców
☐ Tak, był inspiracją do kontynuacji pracy badawczej
☐ Tak, był inspiracją do realizacji procesu wdrożenia
☐ Nie, była to strata czasu i zbędny wysiłek
☐ Inne, proszę podać jakie ………………………………………
Część B1
dla tych Twórców, którzy podjęli decyzję o komercjalizacji


1. Jaki jest etap procesu komercjalizacji?
☐ Zakończono z sukcesem.
☒ W trakcie realizacji – kontynuacja badań
☐ W trakcie realizacji – działania rynkowe, organizacyjno-biznesowe
☐ Przerwano proces po pewnym czasie
☐ Inne, proszę podać jakie ………………………………………

2. Jakie problemy wewnętrzne zauważono w procesie komercjalizacji?
☐ Nie zauważono problemów
☐ Brak odpowiedniej wiedzy i umiejętności
☒ Zaangażowanie w inne obowiązki (brak czasu)
☐ Trudności w pracy zespołowej Twórców rozwiązania
☐ Inne, proszę podać jakie ………………………………………

3. Jakie problemy zewnętrzne zauważono w procesie komercjalizacji?
☐ Nie zauważono poważnych problemów
☐ Złożone i nieprzyjazne przepisy
☐ Złe nastawienie środowiska
☒ Kłopoty z pozyskaniem środków finansowych
☐ Inne, proszę podać jakie ………………………………………

4. Czy komercjalizacja daje osobistą satysfakcję i dlaczego?
☐ Tak, ze względu na spodziewane korzyści finansowe
☐ Tak, ze względu na własną satysfakcję
☒ Tak, ze względu na opinię w środowisku
☐ Nie daje, ale trzeba zakończyć, to co się zaczęło
☐ Inne, proszę podać jakie ………………………………………

5. W jakim stopniu proces komercjalizacji odpowiada przewidywaniom i wyobrażeniom Twórców?
☒ W dużym stopniu jest tak jak przewidywano
☐ Jest znacząco bardziej złożony i trudny w realizacji
☐ Jest zupełnie nie zgodny z przewidywaniami
☐ Nie wiem, nie rozważałem tego przed rozpoczęciem komercjalizacji
☐ Inne, proszę podać jakie ………………………………………

6. Czy w przypadku nowego rozwiązania Twórcy podejmą proces komercjalizacji?
☒ Tak, niezależnie od rezultatów obecnego procesu komercjalizacji
☐ Tak, ale po lepszym przygotowaniu i analizach
☐ Tak, ale z udziałem innych doświadczonych wspólników
☐ Nie, ze względu na duże trudności w realizacji procesu
☐ Inne, proszę podać jakie ………………………………………
Część B2
dla tych Twórców, którzy zrezygnowali z procesu komercjalizacji

1. Jakie były przesłanki zaniechania komercjalizacji?
☐ Dyskusja w zespole Twórców
☐ Rady i opinie ekspertów
☐ Wyniki analizy potencjału komercjalizacji (nawet uproszczonej)
☐ Dyskusja w gronie osób bliskich (małżonkowie, rodzice itp.)
☐ Inne, proszę podać jakie ………………………………………

2. Jaka była dominująca przyczyna wewnętrzna rezygnacji z komercjalizacji?
☐ Przedkładanie pracy badawczej nad działania organizacyjno – biznesowe
☐ Brak porozumienia w zespole twórców
☐ Świadomość małej wiedzy o procesie komercjalizacji
☐ Obawa przed porażką
☐ Inne, proszę podać jakie ………………………………………

3. Jaka była dominująca przyczyna zewnętrzna rezygnacji z komercjalizacji?
☐ Brak zewnętrznego wsparcia instytucjonalnego
☐ Brak znajomości dobrych przykładów
☐ Zawiłe i niejednoznaczne przepisy
☐ Trudności w pozyskaniu środków finansowych
☐ Inne, proszę podać jakie ………………………………………

4. Czy działania w obszarze wynalazczości są kontynuowane?
☐ Tak, praca naukowa jest kontynuowana, są lub będą nowe wynalazki
☐ Tak, gdyż wynika to z mojego charakteru (ciekawość, kreatywność)
☐ Tak, wynika to z rodzaju mojej pracy zawodowej
☐ Nie, zmieniono zainteresowania i pracę
☐ Inne, proszę podać jakie ………………………………………

5. Czy uważasz, że wynalazcy nie powinni zajmować się komercjalizacją?
☐ Tak, komercjalizacją powinny zajmować się inne specjalistyczne zespoły i dzielić zyskami
☐ Wynalazcy powinni sami prowadzić proces, bo tylko wtedy osiągną korzyści finansowe
☐ Powinny to prowadzić zespoły przy współudziale wynalazców.
☐ Nie mam zdania na ten temat
☐ Inne, proszę podać jakie ………………………………………

6. Czy pomimo rezygnacji z komercjalizacji są prowadzone prace związane z rozwiązaniem?
☐ Tak, badania prowadzone w celach poznawczych
☐ Tak, badania prowadzone jako element rozwoju naukowego (publikacje)
☐ Tak, jako droga do powstania innych wynalazków, odpowiednich dla komercjalizacji
☐ Nie, zaniechano badań dotyczących tego rozwiązania
☐ Inne, proszę podać jakie ………………………………………


7. Czy w przypadku nowego rozwiązania Twórcy podejmą proces komercjalizacji?
☐ Tak, na skutek zmiany poglądów na temat komercjalizacji
☐ Tak, ale po pozytywnych zmianach warunków zewnętrznych
☐ Raczej nie, ale nie jest to decyzja arbitralna
☐ Nie, z tych samych powodów co poprzednio
☐ Inne, proszę podać jakie ………………………………………


Proszę o uwagi dotyczące Państwa udziału w Konkursie Student-Wynalazca:

Dzięki udziałowi w konkursie „Student Wynalazca” oraz zdobyciu wówczas nagrody Marszałka Województwa Świętokrzyskiego autorzy nabrali śmiałości i chęci do dalszej promocji swojego wynalazku. Kolejno złożone zostały zgłoszenia w konkursie Racjonalizator oraz Novator 2017 (gdzie zdobyliśmy główną nagrodę w swojej kategorii – Młody Novator). Ponadto podjęliśmy działania zmierzające do komercjalizacji wynalazku, jednak wiązało się to z poszukiwaniem funduszy na dodatkowe prace oraz promocję. Złożyliśmy kilka wniosków grantowych z pomyślnym skutkiem. W chwili obecnej trwają dalsze prace, które mamy nadzieję zakończą się komercjalizacją.

Lokalizacja, metryka

Numer wewnętrzny
Data zapisu do bazy
BDSW/504
2019-04-03 11:56:02
Rodzaj
wynalazek
Osoba do kontaktu
Paulina Kostrzewa

Patent

Data zgłoszenia
Numer zgłoszenia
Data uzyskania
Numer uzyskania
10.08.2017
P 422 514