Strona główna Powrót Prośba o kontakt z twórcą

Wynalazek nr BDSW/305

Sposób i urządzenie chroniące pasażerów zwłaszcza przed skutkami nadmiernych przeciążeń

Tytuł
Sposób i urządzenie chroniące pasażerów zwłaszcza przed skutkami nadmiernych przeciążeń
Opis/specyfikacja
: Przedmiotem wynalazku jest sposób i urządzenie chroniące pasażerów przed skutkami nadmiernych przeciążeń w obiektach podlegających gwałtownym przyspieszeniom oraz dające możliwość bezpiecznego opuszczenia przez pasażerów statku powietrznego w sytuacji prawdopodobnej katastrofy. Sposób znamienny tym, że przestrzeń pasażerska podzielona jest na zwarte kabiny kilkuosobowe w kształcie kuli lub walca, gdzie kabina pod wpływem momentu obrotowego wywołanego przyspieszeniem układu odniesienia jakim jest pojazd lub statek wykonuje obrót przy nadmiernym przeciążeniu. Kabiny te mocowane są w gniazdach kadłuba za pomocą rygli, pozwalających wypiąć je w sytuacji zagrożenia. Urządzenie składa części nieruchomej i ruchomej w kształcie wydrążonej kuli lub walca dopasowanym do siebie ruchowo co stanowi kabinę, którą można katapultować z kadłuba. Ta wyposażona w spadochron i poduszkę gazową staje się szalupą ratunkową dla pasażerów.
Przewidywane zastosowanie
Sposób i urządzenie chroniące zwłaszcza pasażerów przed skutkami nadmiernych przeciążeń pozwala zmniejszyć skutki przeciążenia w ruchu poziomym, pionowym i ukośnym. Może być wykorzystane w lotnictwie i astronautyce dla zmniejszenia wpływu szkodliwych przeciążeń na pilotów. W lotnictwie pasażerskim, balonowym, śmigłowcach, spadochroniarstwie we wszelkim ruchu kołowym i wodnym, w kolejkach linowych oraz w lunaparkach ( kolejki, spadające obiekty czy karuzele), windach i dżwigach a także w pojazdach wojskowych by zabezpieczyć użytkowników przed skutkami nadmiernych przeciążeń w przypadku zderzeń, upadków i wybuchów, będących skutkiem awarii bądż innego nieszczęśliwego zdarzenia losowego. Głównymi zainteresowanymi powinny być firmy lotnicze i producenci samochodów (Boening Kompany, Mercedes AG).
Korzyści z wdrożenia
- wprowadzenie nowego produktu/usługi
Słowa kluczowe
bezpieczeństwo czynne, ochrona pasażerów, przeciążenia, siły bezwładności

Spodziewane efekty stosowania
Zmiana budowy przestrzeni pasażerskich wszelkich pojazdów i statków w których może występować nadmierne przeciążenie, czyli wszystkich poruszających się wyższymi prędkościami.
Zastosowania rynkowe
- Transport
Stan zaawansowania
- model
Typ oczekiwanej współpracy
- Twórca jest zainteresowany nawiązaniem współpracy w celu dalszych badań nad wynalazkiem
- Twórca jest zainteresowany wdrożeniem wynalazku
- Twórca wyraża zgodę na udział w Spotkaniu Brokerskim
- Twórca jest zainteresowany zbyciem praw majątkowych do wynalazku
Typ poszukiwanego partnera
- instytut naukowo - badawczy, uniwersytet
- ośrodek transferu technologii
- przemysł
- usługi
Informacje dodatkowe
Posiadamy dwa działające modele, które przebadaliśmy w testach zderzeniowych przy pomocy opóżnieniomierza własnej konstrukcji (stożek stalowy wgniatany w plastelinę znajdującą się w cylindrze przy danej temperaturze) . Przy prędkości zderzenia 9 m/s uzyskaliśmy 4,17-krotne zmniejszenie przeciążenia w naszym urządzeniu, mimo niezbyt dokładnie ręcznie wykonanej kuli z włókna szklanego spojonego żywicą epoksydową.

Lokalizacja, metryka

Numer wewnętrzny
Data zapisu do bazy
BDSW/305
2016-08-02 10:58:40
Rodzaj
wynalazek
Osoba do kontaktu
Wiktoria Janas e-mail: wiktoria.janas@wp.pl gsm:506717857

Patent

Data zgłoszenia
Numer zgłoszenia
Data uzyskania
Numer uzyskania
15.01.2016
P.415802