Strona główna Powrót Prośba o kontakt z twórcą

Wynalazek nr BDSW/28

Wielouchwytowy zaczep do mocowania rowerów na przyczepce

Tytuł
Wielouchwytowy zaczep do mocowania rowerów na przyczepce
Opis/specyfikacja
Wielouchwytowy zaczep do mocowania rowerów na przyczepce jest belką z uchwytami do mocowania roweru za rurę podsiodłową lub sztycę siodełka. Jest on integralną częścią przyczepki o specjalnej, lekkiej i taniej konstrukcji, przeznaczonej do transportowania 4 rowerów, z możliwością adaptacji przyczepki do przewozu 2 rowerów i skrzyni ładunkowej na bagaż.
Istotą wielouchwytowego zaczepu do mocowania rowerów na przyczepce, na której rowery ustawiane są naprzemiennie i równolegle do kierunku jazdy, zaś koła rowerów znajdują się w rynnach mocowanych wzdłużnie do ramy przyczepki, jest to, że ma postać belki poprzecznej przechodzącej w poprzek ramy przyczepki, nad osiami pedałów rowerów, posiadającej prostopadłe do belki i równoległe do rynien, wypusty umiejscowione naprzemiennie po obu stronach belki, zaś do wypustów mocowane są uchwyty, a końce belki przymocowane są rozłącznie do pionowych słupków wspornikowych przyczepki lub jej bocznych elementów konstrukcyjnych. Uchwyty posiadają szczęki, które zaciskane są śrubowym mechanizmem na rurze podsiodłowej roweru lub sztycy siodełka.
Korzystnym skutkiem wynalazku jest to, że umożliwia przewożenie wielu rowerów jednocześnie, mocowanych w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo w transporcie samochodowym. Rowery mocowane przy pomocy wielouchwytowego zaczepu według wynalazku podczas transportu nie ocierają się o siebie, co zapobiega ich uszkodzeniom mechanicznym i porysowaniu ich powłok lakierniczych. Mocowanie rowerów poprzez zacisk zaczepów na rurach podsiodłowych lub sztycach siodełek, w znacznej odległości od punktów podparcia kół rowerów w rynnach, wpływa na zmniejszenie sił oddziałujących na zaczepy, co skutkuje stabilnym mocowaniem rowerów i daje możliwość jazdy z większą prędkością z przyczepką po wyboistych drogach. Położenie belki zaczepu poprzecznie do rowerów nad ich osiami pedałów, pomiędzy rurą podsiodłową a kierownicą, dodatkowo zabezpiecza rowery podczas jazdy przed ich spadkiem z przyczepki w przypadku nieprzewidzianego wyczepienia z uchwytu. Po zabezpieczeniu zamkiem lub kłódką mocowań końców belki zaczepu do pionowych słupków wspornikowych, uniemożliwia także niepożądane zdjęcie rowerów z przyczepki w chwilach krótkotrwałych zatrzymań podczas jazdy.
Przewidywane zastosowanie
Wielouchwytowy zaczep do mocowania rowerów na przyczepce służyć ma ułatwieniu transportowania rowerów przez ich użytkowników, chociażby podczas weekendowego wyjazdu poza miasto, ale również gdy wybieramy się w dalszą podróż. Obecnie większość osób do transportowania rowerów korzysta z bagażników dachowych lub mocowanych na hak kulowy samochodu. Jednak tego typu rozwiązania mają szereg wad. Począwszy od niestabilnego mocowania rowerów, przez znacznie zwiększone opory powietrza i naprężenia dachu (zdarzały się przypadki, gdy przy dużych prędkościach pękały szyby samochodu), utrudniony dostęp do części bagażowej pojazdu, skończywszy na niezgodnym z przepisami przewożeniem ładunku, gdy rowery wystają poza obrys boczny samochodu.
Integralną częścią wynalazku jest przyczepka, która została skonstruowana specjalnie do przewozu 4 rowerów. Jej konstrukcja jest lekka oraz tania w wykonaniu – cena wraz z uchwytem kształtuje się na poziomie cen bagażników na rowerowy wiodących producentów. Uwzględniona została również kwestia przechowywania przyczepki z uchwytem – w okresach zimowych kiedy rowery stoją nieużywane, wielouchwytowy zaczep składa się w stronę dyszla przyczepki, a samą przyczepkę stawia się w pionie na tylnej belce. Po złożeniu w w/w sposób można ją w pozycji pionowej przechowywać w typowym garażu.
Po wykręceniu dwóch uchwytów z zaczepu możliwe jest przewożenie na przyczepce dwóch rowerów oraz skrzyni ładunkowej, którą możemy wykorzystać jako dodatkowy bagażnik, gdy brakuje nam miejsca w samochodzie.
Słowa kluczowe
Zaczep, uchwyt, rower, mocowanie, przyczepka, transport, przewóz rowerów, bagażnik na rowery
Spodziewane efekty stosowania
Niewątpliwym atutem wykorzystania wielouchwytowego zaczepu do mocowania rowerów na przyczepce, jest bezpieczeństwo podczas transportowania rowerów. Dzięki wysoko umiejscowionemu punktowi mocowania na rowerach, siły działające na uchwyt są niewielkie, dzięki czemu są one dużo bardziej stabilne niż w przypadku jakichkolwiek innych rozwiązań.
Ponieważ rowery znajdują się za samochodem, a nie na jego dachu, zmniejszone są opory powietrza, dzięki czemu znacznie spada zużycie paliwa w porównaniu z konwencjonalnymi rozwiązaniami.
Cena przyczepki wraz z uchwytem będzie kształtowała się na poziomie ok. 1000zł, dzięki czemu powinno na nią stać przeciętnego Kowalskiego, a w stosunku do bagażników rowerowych konkurencji jest to cena z tego samego lub nawet niższego pułapu.
Celem skonstruowania uchwytu było zachęcenie społeczeństwa do spędzania wolnego czasu na przejażdżkach rowerowych i poznawania nie tylko najbliższej okolicy, ale również zakątków Polski i Świata, poprzez umożliwienie transportowania rowerów w dowolne miejsce, bez obaw o ich uszkodzenie.
Poprzez zwiększoną turystykę rowerową, chociażby w parkach krajobrazowych, wpływy do ich budżetu będą większe a co za tym idzie, wzrosną możliwości finansowania ich modernizacji przez zarządców.
Przyczepka wraz z uchwytem została z entuzjazmem przyjęta w branży i jest obecnie wdrażana do produkcji w firmie TEMA Sp. z o.o. w Świdniku, jednego z największych producentów przyczep samochodowych na Polskim rynku, kontynuatora marki Przyczepy Świdnik. Planowane uruchomienie produkcji to I kwartał 2012 roku.
Typ oczekiwanej współpracy
- Twórca jest zainteresowany nawiązaniem współpracy w celu dalszych badań nad wynalazkiem
- Twórca jest zainteresowany wdrożeniem wynalazku
- Twórca wyraża zgodę na udział w Spotkaniu Brokerskim
Typ poszukiwanego partnera

Lokalizacja, metryka

Numer wewnętrzny
Data zapisu do bazy
BDSW/28
2012-05-12 20:24:20
Rodzaj
wynalazek
Osoba do kontaktu

Patent

Data zgłoszenia
Numer zgłoszenia
Data uzyskania
Numer uzyskania
14.02.2011
P.393924
Zdjęcia, filmy, pliki do pobrania i inne załączniki

Pozostałe załączniki

Pojedynczy uchwyt.bmp