Strona główna Powrót Prośba o kontakt z twórcą
Wynalazek nr BDSW/289
Urządzenie do skróconego startu i lądowania statku powietrznego, zwłaszcza wiatrakowca. Sposób skróconego startu i lądowania statku powietrznego, zwłaszcza wiatrakowca.
Tytuł
Urządzenie do skróconego startu i lądowania statku powietrznego, zwłaszcza wiatrakowca.
Sposób skróconego startu i lądowania statku powietrznego, zwłaszcza wiatrakowca.
Sposób skróconego startu i lądowania statku powietrznego, zwłaszcza wiatrakowca.
Opis/specyfikacja
Wynalazek stanowi nowej generacji statek powietrzny łączący cechy wiatrakowców jak i wielowirnikowców. Klasyczny układ napędowy wiatrakowca zawierający silnik spalinowy wspomagany jest dodatkowym wielowirnikowym napędem elektrycznym. Poprzez zastosowanie tego typu zespołu napędowego zdecydowanie podwyższono poziom bezpieczeństwa oraz prawidłowe (ekonomiczne) zarządzanie energią podczas lotu. Napęd statku powietrznego, który nazwano SAFEGYRO pozwala na pionowy start bądź start pod dowolnym kątem od podłoża – nawet bez specjalnie przygotowanego pasa startowego. Po osiągnięciu wymaganej prędkości postępowej pod wpływem przepływającego powietrza główny wirnik nośny zaczyna wytwarzać siłę nośną na skutek autorotacji. W związku z tym, intensywnie zwiększająca się siła nośna wirnika głównego pozwala na zmniejszenie mocy rotorów dodatkowego napędu wielowirnikowego aż do momentu całkowitego ich wyłączenia. Podwojony układ napędowy wytwarzający siłę nośną zwiększa bezpieczeństwo lotu w tym również podczas niebezpiecznych manewrów startu i lądowania.
Przewidywane zastosowanie
Urządzenie do skróconego startu i lądowania statku powietrznego oraz sposób skróconego startu i lądowania statku powietrznego dedykowane są zwłaszcza do wiatrakowców. Obecnie wiatrakowce nie mogą startować bądź lądować pionowo. Co więcej potrzebują również do tych bardzo ważnych manewrów odpowiednio przygotowanego podłoża o określonej długości. Tego typu statki powietrzne nie mogą również wykonywać zawisu w powietrzu a ich minimalną prędkość jest stosunkowo wysoka. Są to ograniczenia, które sprawiają, że wiatrakowce nie mogą wykonać wielu misji. Do pokonania wyżej wymienionych ograniczeń potrzeba niewiele. Wystarczy zastosować urządzenie do skróconego startu i lądowania statku powietrznego oparte na napędzie wielowirnikowym. Dzięki temu nastąpi wzrost użyteczności wiatrakowców. Będą mogły one latać w szerokim zakresie prędkości tj. od 0 km/h (wykonując zawis) do nawet około 300 km/h. Klasyczne konstrukcje wiatrakowców mogą latać z prędkością minimalną równą około 50 km/h (zmniejszenie prędkości pociąga za sobą utratę siły nośnej na wirniku i przepaść statku powietrznego). Okazuje się, że napędy wielowirnikowe (np. quadrokopter) doskonale wypełnią tę „lukę” i dodatkowo zwiększą użyteczność wiatrakowców. Można postawić pytanie: dlaczego nie zostawić tylko napędu wielowirnikowego? Odpowiedź jest prosta- badania wykazały, że napęd wielowirnikowy jest bardzo nieekonomiczny. Wraz ze wzrostem prędkości lotu wzrasta diametralnie jego zużycie energii (już podczas wykonywania manewru zawisu tego typu napęd pochłania stosunkowo dużo energii). Dlatego takie statki powietrzne latają tylko do kilkudziesięciu km/h. Chcąc uzyskać w pełni funkcjonalny statek powietrzny należy zastosować innowacyjną, przełomową i inteligentną koncepcję opisaną w formularzu. Połączenie wiatrakowca z urządzeniem wielowirnikowm poprawia stabilizację lotu, tym samym zwiększa bezpieczeństwo a dodatkowo umożliwia wiatrakowcowi pionowy start i lądowanie, zawis, lot z małymi prędkościami. Lot z wyższymi wartościami prędkości lotu odbywałby się już na klasycznym napędzie wiatrakowcowym ze względu na korzystny bilans energetyczny. Otóż wiatrakowce zużywają dużo mniej energii podczas lotu w stosunku do napędów multikopterowych.
Korzyści z wdrożenia
- poprawa jakości
- udoskonalenie produktu/usługi
- udoskonalenie produktu/usługi
Słowa kluczowe
Statek powietrzny, wiatrakowiec, wielowirnikowiec, transport lotniczy, lotnictwo, wiropłaty, napęd hybrydowy, lotnictwo.
Spodziewane efekty stosowania
Pomimo możliwości zbudowania ultralekkiego, jedno bądź kilkuosobowego statku powietrznego, wciąż nie udało się zapewnić wystarczająco wysokiego poziomu bezpieczeństwa użytkowania. Pilotowanie istniejących statków powietrznych wciąż związane jest z wysokim ryzykiem i wymaga specjalistycznych kwalifikacji, co bezpośrednio przekłada się na ich stosunkowo niską popularność. Nasza propozycja dotyczy rozwiązania tego problemu i rozwoju pojazdów osobistego transportu powietrznego, a zwłaszcza komercyjnych wiatrakowców. Przedstawione w niniejszym formularzu hybrydowe rozwiązanie, łączy zalety wiatrakowca i multikoptera oraz pozwala na wyeliminowanie wad każdego z nich.
Głównymi efektami zastosowania wynalazku jest:
możliwość wykonywania pionowego startu i lądowania przez wiatrakowiec;
obniżenie o około 20% zużycia energii elektrycznej w porównaniu do multikopterów;
wzrost bezpieczeństwa lotu o około 45% w porównaniu z klasycznym wiatrakowcem – podwójny układ napędowy;
wzrost bezpieczeństwa lotu o 55% w porównaniu z klasycznym multikopterem – wykorzystanie zjawiska autorotacji;
wzrost statycznej i dynamicznej stabilności w porównaniu z klasycznym wiatrakowcem;
redukcja kosztów obsługi o 60% w porównaniu do śmigłowca;
redukcja obciążenia użytkownika o 20-30% dzięki zastosowaniu elektrycznego układu sterowania mocą.
Stworzenie rozwiązania konstrukcyjnego, pozwalającego na skuteczne zwiększenie stabilności wiatrakowca w fazie jego startu, lotu z niską prędkością postępową oraz lądowania daje ogromną szansę na rozszerzenie zakresu działalności przemysłu lotniczego w Polsce. Jest to szczególnie istotne w dobie intensywnie rozwijającego się lotnictwa lekkiego i ultralekkiego, na które notuje się w ostatnich latach bardzo wysokie zapotrzebowanie społeczne i rynkowe.
Głównymi efektami zastosowania wynalazku jest:
możliwość wykonywania pionowego startu i lądowania przez wiatrakowiec;
obniżenie o około 20% zużycia energii elektrycznej w porównaniu do multikopterów;
wzrost bezpieczeństwa lotu o około 45% w porównaniu z klasycznym wiatrakowcem – podwójny układ napędowy;
wzrost bezpieczeństwa lotu o 55% w porównaniu z klasycznym multikopterem – wykorzystanie zjawiska autorotacji;
wzrost statycznej i dynamicznej stabilności w porównaniu z klasycznym wiatrakowcem;
redukcja kosztów obsługi o 60% w porównaniu do śmigłowca;
redukcja obciążenia użytkownika o 20-30% dzięki zastosowaniu elektrycznego układu sterowania mocą.
Stworzenie rozwiązania konstrukcyjnego, pozwalającego na skuteczne zwiększenie stabilności wiatrakowca w fazie jego startu, lotu z niską prędkością postępową oraz lądowania daje ogromną szansę na rozszerzenie zakresu działalności przemysłu lotniczego w Polsce. Jest to szczególnie istotne w dobie intensywnie rozwijającego się lotnictwa lekkiego i ultralekkiego, na które notuje się w ostatnich latach bardzo wysokie zapotrzebowanie społeczne i rynkowe.
Zastosowania rynkowe
- Energia
- Przemysł - Automatyka i Robotyka
- Przemysł - Produkcja przemysłowa
- Transport
- Przemysł lotniczy
- Przemysł materiałowy
- Elektronika, mikroelektronika
- Przemysł - Automatyka i Robotyka
- Przemysł - Produkcja przemysłowa
- Transport
- Przemysł lotniczy
- Przemysł materiałowy
- Elektronika, mikroelektronika
Stan zaawansowania
- prototyp
- zakończone badania
- zakończone badania
Typ oczekiwanej współpracy
- Twórca jest zainteresowany nawiązaniem współpracy w celu dalszych badań nad wynalazkiem
- Twórca jest zainteresowany wdrożeniem wynalazku
- Twórca wyraża zgodę na udział w Spotkaniu Brokerskim
- Twórca jest zainteresowany zbyciem praw majątkowych do wynalazku
- Twórca jest zainteresowany wdrożeniem wynalazku
- Twórca wyraża zgodę na udział w Spotkaniu Brokerskim
- Twórca jest zainteresowany zbyciem praw majątkowych do wynalazku
Typ poszukiwanego partnera
- instytut naukowo - badawczy, uniwersytet
- ośrodek transferu technologii
- przemysł
- usługi
- ośrodek transferu technologii
- przemysł
- usługi
Lokalizacja, metryka
Numer wewnętrzny
Data zapisu do bazy
BDSW/289
2016-08-01 14:53:00
Rodzaj
wynalazek
Osoba do kontaktu
mgr inż. Zbigniew Czyż,
e-mail: z.czyz@pollub.pl,
tel. kontaktowy: 783 477 871
Patent
Data zgłoszenia
Numer zgłoszenia
Data uzyskania
Numer uzyskania
11.04.2014
P.40786